W szachach istnieją bardzo rygorystyczne reguły dotyczące zakresu ruchów poszczególnych bierek.
Na początku może być trudno wszystko zapamiętać. Jednak wystarczy kilka treningów i tory ruchów po szachownicy będziemy mieć w małym palcu. Czego trzeba się nauczyć?
Dozwolone ruchy
Każda figura i pionki mają inne możliwości i zakres ruchów po szachownicy:
- Pionek zawsze porusza się do przodu i może zająć tylko puste miejsce. Pion w czasie gry przesuwamy o jedno pole, jednak jednorazowo na starcie można wykonać ruch zarówno o jedno, jak i o dwa pola do przodu. Przeciwnika bije na ukos, jedno pole po lewej lub prawej stronie.
- Wieża porusza się do po szachownicy o dowolną ilość pól, ale zawsze w prostej poziomej lub pionowej linii. Tak samo jak wszystkie inne figury, może zbijać przeciwnika jeśli stoi on na polu, które mogłaby zająć w trakcie jednego ruchu.
- Goniec ma podobne możliwości do wieży. Różnica polega na tym, że linia po której można go przesunąć jest zawsze po skosie.
- Skoczek/koń jako jedyny może przeskakiwać inne figury i pionki. Porusza się w kształcie litery L, czyli 2 pola w przód/tył i 1 w bok lub 1 pole w przód/tył i 2 pola w bok.
- Hetman/królowa ma największy zakres dozwolonych ruchów. Po szachownicy może poruszać się o dowolną ilość pól pionowo, poziomo oraz po skosie.
- Król to najważniejsza figura na planszy. Swojego trzeba bronić, cudzego atakować. Królem można poruszać się tylko o 1 pole, ale za to w każdym kierunku.